باوندیان اسپهبد مازندران بودند و از زمان ساسانی تا قرنها بعد از ورود اعراب مسلمان به ایران، تمام مازندران را زیر فرمان خود داشتند. دو برج رسکت و لاجین از آثار به جامانده باوندیان است که عدهای معتقدند آرامگاه شهریاران این خاندان بوده است.
یک مسیر40 کیلومتری آسفالته را که به سمت جنوب شرقی ساری بروید بعد از عبور از دوراهی کیاسر و سد سلیمانتنگه در بخش دودانگه ساری به روستای رسکت میرسید، روستایی خوش آب و هوا و زیبا که برج رسکت در آن قرار دارد.
این برج به همراه برج لاجین و رادکان باقی مانده از دوره غزنویان است. اولین بار آندره گدار ایرانشناس فرانسوی زمان پهلوی در نوشتههای خود از آن نام برده است. این برج با پلانی مدور بر روی تپهای با شیبی تند ساخته شده است. معماران این برج برای گرفتن شیب زمین و ساختنِ برج بر روی سطحی صاف ابتدا سنگ کوه حفرهای را تراشیدند و صاف کردند، بعد سکوی آجری را بر روی این سطح صاف بنا کردند از این رو وقتی برج را میبینیم یک طرفش با سطح زمین برابر است و طرف دیگر کمی از سطح زمین بالا آمده است و به اصطلاح پِی دارد. این سکو که برج روی آن قرار گرفته 10/2 متر ارتفاع دارد و ارتفاع بنا از روی سکو تا گنبد 9 متر است. اولین تزئینات در خارج بنا را در ارتفاع 6 متری به صورت نوار آجری میبینید. تزئینات این بنا آجری، گچبری و بندکشی آجری است.
شعاع داخلی برج 28/2 متر و شعاع خارجی آن 6/3 متر و قطر بدنه33/1 متر است. مصالح به کار رفته در بنا آجر و گچ است. در این بنا مقرنس کاریهای آجری وجود دارند که با گچ پوشیده شدهاند اما به علت عوامل اقلیمی از بین رفته و تزئینات آجری آن مشخص است. گنبد این بنا مخروطی است و بنا به نظر آندره گدار، پوسته کنونی گنبد پوسته داخلی است و پوسته خارجی در اثر عوامل محیطی و اقلیمی از بین رفته است.
درب ورودی این بنا در سمت شرق وجود دارد و در میان دو طاقنمای تو در توی آجری که دارای مقرنسکاریهای زیبا و کتیبهای به خط کوفی و پهلوی است. این کتیبه دارای زمینهای به رنگ لاجوردی است. سه سطر از این کتیبه و نیمی از سطر چهارم آن به خط کوفی است و نیم سطر دیگرش به خط فارسی میانه یا همان پهلوی است. این کتیبه با وجود آسیبهای فراوان، هنوز قابل خواندن است و بر روی قسمتی از آن، سوره توحید و آیه شریفه «کل نفس ذائقه الموت» به خط کوفی حک شده است اما نیم سطر دیگر آن که به خط و زبان پهلوی است، قابل خواندن نیست.
این بنا در سال ۱۳۱۲ با شماره ۱۹۳ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مرمت این بنا بسیار طولانی بود و از سال 1359 تا 1367 طول کشید.