محمد احصایی (قزوین)

0
محمد احصایی (قزوین)

محمد احصایی متولد سال 1318 خورشیدی است او یکی از پیشروان نقاشیخط است و یکی از نخستین کسانی است که از حروف به‌عنوان وسیله‌ای برای بیان استفاده کرد احصایی متولد قزوین است شهری که نوابغی چون میرعماد، درویش عبدالمجید طالقانی و بزرگانی چون عماد‌الکتاب و سیفی که همگی از بزرگان خوشنویسی ایران به‌شمار می‌روند را در خود جای داده است. می‌توان به یقین این شهر را خاستگاه مهم تاریخ خوشنویسی ایران دانست.

او فارغ‌التحصیل دانشکده‌ی هنرهای زیبای تهران است و در دهه‌ی 40 علاوه بر کار معلمی و اشتغال به ‌کارهای گرافیکی غالب اوقات را صرف خطاطی می‌کرد. از 1341 تا 1344 مدیر گرافیک سازمان شیر‌و‌خورشید (هلال احمر فعلی) و خوشنویس موسسه‌ی گرافیک پارس بود. چنان که در کارنامه‌اش یادآور می‌شود در 1343 به عنوان خطاط، رسام، گرافیست و کارشناس کتابهای هنر، به تالیف یک دوره‌ی سه ساله‌ی پخش کتاب‌های هنر و روش تدریس آن می‌پردازد. کلیه فعالیت‌های او در این چند دهه بر محور تعلیم خطاطی با تجربه‌های متنوع در زمینه‌ی خوشنویسی استوار است. آشنایی و همراهی با هنرمندان مطرحی چون مرتضی ممیز، علی‌اصغر معصومی و بسیاری دگر باعث شد که او به عنوان یک نقاش و خوشنویس به هنر گرافیک بیشتر نزدیک شود. او در راه‌اندازی رشته‌ی گرافیک در دانشگاه تهران نیز نقش مهمی داشت.

تجربه‌ی نقاشیخط احصایی با کشیدن تابلوهایی آغاز شد که عمدتاً با کلمه‌ی الله یا آیه لا‌ اله ‌الا ‌الله خلق شده بود و آنطور که خود هنرمند می‌گوید نوعی ذکر تصویری الله و نمودی از عرفان و تصوف اسلامی است. از دیگر آثار معروف او می‌توان به طراحی نشان یا لگوهای بنیاد نهج‌البلاغه، فرهنگسرای نیاوران، فرهنگستان هنر، سازمان کتاب‌های درسی و بسیاری دگر اشاره کرد. در تمام آثار گرافیکی احصایی خواه پوستر باشد یا لگو یا نقاشی‌ شاهد بازی‌های ساختاری و سنجیده با ترکیب حروف هستیم. در فاصله‌ی سال‌های 1354 تا 1357 به‌ سفارش دانشگاه تهران نقش‌برجسته‌ی نقاشی‌خطی به مساحت 350 متر مربع بر روی سفال برای دیوارهای دانشکده‌ی الهیات پرداخت. طرح کلی اثر ملهم از داستان منطق‌الطیر عطار است و در دو دیوار رو‌به‌روی تالار به‌نحوی کنایی پرواز پرندگانی که از واژه ترکیب یافته‌اند، سفر مرغان به جستجوی سیمرغ را یادآور می‌شود. احصایی در این مورد می‌‌گوید به گذشته برگشتم و سنت استفاده از خط را تعقیب کردم از کلمه استفاده‌های مختلفی می‌توان کرد. پس باید بدانیم که از کلمه چه می‌خواهیم. به همین دلیل در مساجد صفویه خط قصد را تشدید می‌کند و دایره‌ها و الف‌هایی که به‌طرف بالا می‌روند، تماشاگر را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

آثار احصایی در حراج فروش آثار هنری چه در داخل و چه در خارج از ایران با استقبال بسیار خوبی تا به امروز رو‌به‌رو بوده است.
 


افزودن دیدگاه جدید